Na co můžete dotaci získat
- Vybudování a úpravy dětských hřišť a zahrad v přírodním stylu pro předškolní děti.
- Pořízení zázemí pro subjekty inspirované konceptem lesní mateřské školy.
- Vybudování a úpravy venkovních areálů a pozemků základních a středních škol a organizací působících v oblasti EVVO pro podporu výuky ve venkovním prostředí.
Bližší informace a podmínky v textu výzvy.
Kdo může žádat
- Obce,
- předškolní zařízení mateřské školy,
- lesní mateřské školy (včetně lesních klubů), dětské skupiny,
- základní školy,
- střední školy,
- domy dětí a mládeže,
- příspěvkové organizace (zřizované obcí, krajem) působící v oblasti EVVO,
- nestátní neziskové organizace působící v oblasti EVVO.
Výše příspěvku
100 – 500 tis. Kč, maximálně 85 % z celkových způsobilých výdajů
Termíny
Zahájení příjmu žádostí: 3. 2. 2020, 10:00
Ukončení příjmu žádostí: 4. 2. 2020
Realizace podpořených projektů: do 31. 12. 2022
Jak podat žádost
Elektronicky pomocí Agendového informačního systému Státního fondu životního prostředí ČR (AIS SFŽP). Tištěné přílohy, které nebylo možné vložit do AIS SFŽP, musí být doručeny Fondu nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne elektronického podání.
Kontaktní osoby pro tuto Výzvu
Ing. Stanislav Vodička, vedoucí Oddělení II Odboru realizace Národních programů, tel.: + 420 267 994 647 e-mail: stanislav.vodicka@sfzp.cz
Ing. Michal Slezák, ředitel Odboru realizace Národních programů, tel.: +420 267 994 469, e-mail: michal.slezak@sfzp.cz
Časté dotazy
Výzva 7/2019 není zaměřena na podporu „učení ve venkovní učebně“, ale na podporu „učení venku, v přírodní zahradě“. Smyslem výzvy tedy není přesunout výuku ze školní třídy do venkovní učebny. Smyslem výzvy je podpořit děti, aby se učily, pracovaly a hrály v prostředí přírodní zahrady, které dá dostatečný prostor jejich tvořivosti a umožní jiný typ vyžití a výuky než jaký je obvyklý v učebně. Výuka v přírodní zahradě má být aktivním tvořením, hrou a poznáním, k tomu jsou vhodné záhony, interaktivní prvky a různá přírodní zákoutí, nikoli venkovní učebna.
S ohledem na výše uvedené není pořízení venkovní učebny podporováno. V rámci „nákladů obvyklých prvků přírodních zahrad“ je možné podpořit „přístřešek z přírodního materiálu“, který může sloužit jako dočasný úkryt, případně k uskladnění vybavení pro výuku.
Lehkou konstrukci z přírodních materiálů, která může sloužit jako dočasný úkryt, případně k uskladnění vybavení pro výuku. V nezbytném rozsahu jsou přípustné i jiné než přírodní materiály, pokud jsou součástí konstrukce či kotvení přístřešku z jinak přírodního materiálu (např. spojovací materiál, betonové patky apod.).
Náklady na integrované prvky je možno považovat za způsobilé za předpokladu, že jednotlivé prvky (části integrovaného prvku) jsou reálné a funkční. Pokud konstrukce takového prvku odpovídá finanční náročnosti „nákladů obvyklých prvků přírodních zahrad“, je možno využít plnou částku uvedenou v tabulce. Pokud konstrukce takového prvku částce dle nákladů obvyklých prvků neodpovídá, je možné nárokovat pouze nižší, skutečnosti odpovídající částku.
Ano, to je možné, ale základ pro výpočet dotace bude vždy odpovídat položce „nákladů obvyklých prvků“ (tento limit bude nastaven i v rozpočtu v AIS). Pokud je položka reálně levnější než cena dle „nákladů obvyklých prvků“, je třeba do rozpočtu v AIS vyplnit reálnou cenu. Skutečná cena dané položky bude uvedena na účetním dokladu.
Ano, podpora bude pravděpodobně poskytnuta v režimu „de minimis“
Příjmový modul AIS je dimenzovaný na velkou zátěž v krátkém časovém úseku. K problémům při příjmu žádosti u dosud administrovaných výzev nedošlo, přestože zájem byl v některých případech velký.
Předpokládáme, že Rozhodnutí o poskytnutí podpory obdrží žadatelé do konce školního roku tak, aby mohla být realizace či rekonstrukce školních zahrad zahájena již o školních prázdninách.
Ode dne vyhlášení výzvy, tzn. od 13. 9. 2019.
Ano, jednou z povinných příloh žádosti je projektová dokumentace v realizační fázi, v podrobnosti adekvátní navrženým opatřením. Pokud se jedná o jednoduchý záměr, je možné projektovou dokumentaci nahradit nákresem. V každém případě je třeba, aby z dokumentace nebo nákresu vyplývalo, co se kde bude realizovat a kolik to bude stát (rozpočet).
Ano, toto je možné, ovšem taková položka musí být vedena jako „nezpůsobilá“ a bude v plné výši hrazena z vlastních zdrojů žadatele.
Toto bohužel není možné – příjem v AIS bude otevřen až 3. 2. 2020 v 10 hod, nicméně je možné připravit si všechny přílohy v elektronické podobě nezbytné pro podání v AIS.
Zahrada nemusí být prostorově umístěna přímo u MŠ/ZŠ, musí se ale jednat o zahradu MŠ/ZŠ, nikoliv například o veřejně hřiště. Dále je třeba, aby zahrada nebyla příliš daleko a bylo tak skutečně možné zajistit její intenzivní využití v rámci výuky.
Ano, toto je možné, pokud je to nezbytné zejména s ohledem na počet dětí, případně jejich věkové složení a pokud toto má oporu ve školním vzdělávacím programu, školním plánu EVVO apod. Každá zahrada pak musí odpovídat (odlišným) požadavkům relevantní věkové skupiny. Tyto zahrady musí být prostorově odděleny, aby bylo dodrženo pravidlo, že v rámci jedné zahrady musí být podána pouze jedna žádost.
Toto není třeba, informace o participačních aktivitách ve fázi pánování projektu uveďte do Přílohy č. 1 žádosti (Popis projektu).
Toto lze nejlépe doložit prostřednictvím porovnání hodnoty indikátoru „Počet osob hodin dětí a žáků, kteří zahradu využívají v jednom školním roce“ před a po realizaci projektu. Hodnota indikátoru bude stanovena na základě kvalifikovaného odhadu.
Nepatří, tento náklad není uveden v Příloze č. 2 Náklady obvyklých prvků přírodních zahrad.
Samostatně není, náklad na zeminu již je započten v rámci jednotlivých nákladů obvyklých prvků (např. vyvýšený záhon, ovocný strom apod.).