Získat kotlíkovou půjčku je možné výhradně prostřednictvím obce, v jejímž katastru se daná nemovitost nachází.
SFŽP ČR poskytne pouze finanční prostředky obci, která s nimi hospodaří a stanovuje konkrétní podmínky, za kterých bude půjčovat občanům, tudíž závisí na vyjádření obce, zda půjčku poskytne či nikoli.
V případě, že se obec nebude chtít do programu zapojit, není možné kotlíkovou půjčku poskytnout. Obec se nemusí do programu zapojit hned, žádosti budou přijímány průběžně až do konce listopadu 2019 nebo do vyčerpání alokace.
Ne. Kotlíkové půjčky jsou určeny pro žadatele, kteří podají žádost do 3. vlny kotlíkových dotací, kterou bude kraj vyhlašovat.
Občan bude splácet 2000 Kč s možností, že zápůjčku lze se strany fyzické osoby kdykoliv a bez sankce předčasně splatit.
Ano.
Jedná se o osobu či osoby, které budou pověřeny obcí k zajištění hladkého průběhu celého programu v dané obci. Kotlíkový specialista má několik rolí:
- Zjistit zájem o výměnu kotlů mezi občany v obci (nezbytná podmínka pro podání žádosti o podporu);
- Poskytovat občanům informace o výměnách kotlů, o základních možnostech technického řešení a možných způsobech financování;
Pomoci občanům při vyřizování žádostí o dotaci z „kotlíkových dotací“ a „kotlíkové půjčky“.
Kotlíkový specialista nemusí být energetickým specialistou ani autorizovaným projektantem. Program nestanovuje žádná exaktní kvalifikační kritéria „kotlíkového specialisty“, jeho volba je vždy na rozhodnutí konkrétní obce. „Kotlíkový specialista“ by měl mít základní přehled o možnostech a limitech jednotlivých typů zdrojů tepla, mít schopnost naslouchat a komunikovat s lidmi. Každý kotlíkový specialista musí dodržovat etický kodex a být nestranný bez vazby na konkrétní výrobce či dodavatele.
Ano. Vždy však platí, že uznatelná částka nemůže přesáhnout 10 000 Kč na jednu zrealizovanou žádost za všechny specialisty.
Ano.
Ano, ale v tomto případě obec nemůže v rámci vyúčtování jako uznatelný výdaj nárokovat vyplacení 10 000 Kč na práci tohoto specialisty.
Ano. Vždy však platí, že uznatelná částka nemůže přesáhnout 10 000 Kč na jednu zrealizovanou žádost za všechny specialisty.
Při vyúčtování obec musí doložit, kolik výměn bylo skutečně zrealizováno a finanční prostředky se budou poskytovat ve výši skutečně zrealizovaných výměn. Ostatní prostředky musí obec při vyúčtování vrátit Fondu.
Ano, ale nedochází ke změně výše podpory, pokud by se měnil typ nového zdroje tepla.
Jedná se především o projekty spolufinancované v rámci OPŽP.
Prioritní osa 1 (specifické cíle 1.2 a 1.3)
- budování zdrojů pitné vody,
- hospodaření se srážkovou vodou v intravilánu (retenční nádrže a „Velká dešťovka“),
- protipovodňová ochrana intravilánu prostřednictvím zprůtočněním nebo zvýšením retenčního potenciálu koryt vodních toků a přelivných niv,
- zlepšení přirozených rozlivů v intravilánu,
- budování zelených střech.
Prioritní osa 2 (specifický cíl 2.2, 2.3, 2.4)
- omezení emisí znečišťujících látek do ovzduší ze stacionárních zdrojů,
- zlepšení systému sledování, hodnocení a předpovídání vývoje kvality ovzduší a souvisejících meteorologických aspektů.
Prioritní osa 4 (specifický cíl 4.3 a 4.4)
- optimalizace vodního režimu v krajině,
- výsadba obecní zeleně včetně doprovodných vodních prvků.
Prioritní osa 5 (specifický cíl 5.1, 5.2, 5.3)
- snížení energetické náročnosti veřejných budov,
- zvýšení využití obnovitelných zdrojů energie ve veřejných budovách,
- dosažení vysokého energetického standardu nových veřejných budov.
- všechny projekty financovatelné v rámci Národního programu životní prostředí (např. nákup vozidel s alternativním pohonem),
- výstavba či rekonstrukce kanalizací a čistíren odpadních vod,
- budování a vybavení sběrných dvorů,
- budování nabíjecích a plnících stanic pro vozidla s alternativními pohony,
- realizace závlahových systémů (s výjimkou systémů, využívajících srážkovou či přečištěnou odpadní vodu).
Ne, pokud obec nechce realizovat žádné vlastní projekty, nemusí tak činit, zálohová platba bude vyúčtována dle počtu skutečně provedených výměn a zbytek dotace bude vrácen Fondu.
Ano je to možné, avšak vždy musí být ověřeno, zda jsou i po změně splněny podmínky výzvy. Podpora se však v případě změny nezvyšuje.
Ano, je to možné. Žadatel v tomto případě v rámci žádosti doloží pro každý projekt samostatně vlastní žádost (list projekt a rozpočet), míra podpory bude pro každý projekt odpovídat míře podpory stanovené ve výzvě (OZE 90%, ostatní 80%).
Ano. V tomto případě postačí předložit vyplněný formulář popisu projektu, ve kterém žadatel výslovně uvede svůj záměr financovat projekt v rámci Cíle 2 z OPŽP.
Možnost získat podporu na instalaci obnovitelných zdrojů energie (např. fotovoltaického systému) bez účasti v OPŽP bude posuzována vždy pro konkrétní budovu a její stav.
Pokud bude možné při zohlednění technických možností provést další úpravy na budově tak, aby byly splněny podmínky OPŽP, pak bude nutné využít model spolufinancování s OPŽP, kdy celková podpora může dosáhnout až 100 % z celkových způsobilých výdajů.
V opačném případě, kdy nelze při dodržení pravidel hospodárnosti dosáhnout splnění všech podmínek OPŽP – často např. u budov, které již byly v minulosti komplexně zatepleny, avšak z dnešního pohledu nedostatečnou tloušťkou tepelné izolace – bude umožněno financovat projekt bez současného podání žádosti do OPŽP s maximální mírou podpory 90 %. Fond si vyhrazuje právo v takovém případě vyžadovat doplnění projektu o další dílčí úpravy, které zabezpečí dosažení maximálního efektu z pohledu energetické účinnosti a míry využití obnovitelných zdrojů (jedná se např. o požadavek na zateplení dílčí konstrukce, která nebyla v minulosti zateplena).
Ano, podpora realizace úsporných opatření v bytových domech je obecně možná. Segment bytových domů je průběžně podporován v rámci specifického cíle 2.5 Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Princip čerpání dotace tak bude obdobný jako u OPŽP formou spolufinancování IROP. Podpora z programu „kotlíkových půjček“ bude poskytnuta výhradně na posílení vlastních zdrojů žadatele na podíl, který není pokryt z dotace poskytnuté IROP.
Ano, ale v případě že by byl projekt podpořitelný z OPŽP, tak je třeba požádat v rámci vyhlášené výzvy a tyto finanční prostředky z Cíle 2 použít na dofinancování.
Ano, ale pouze u projektu spolufinancovaného z rámci OPŽP.
Ne, projekt lze podpořit pouze v případě spolufinancování z OPŽP.
Ne, projekt lze podpořit pouze v případě spolufinancování z OPŽP v rámci specifického cíle 5.2, který podporuje nové veřejné budovy dosahující vysokého energetického standardu.
Uznatelnost nákladů je shodná s Cílem 1, tzn. od vyhlášení výzvy 5. 2. 2019.
Ne, nemůže.
Ano, ale uznatelnost nákladů se počítá dnem vyhlášení výzvy, tj. 5. 2. 2019.
Financování projektu, který spadá pod veřejnou podporu, je striktně určeno stropem veřejné podpory a částka nemůže být překročena nad její rámec. Uvedeno na příkladech v tabulce.
V případě perfektních žádostí proplácení proběhne do dvou měsíců od podání žádosti.
Pokud se příjemci podpory podaří nalézt za občany, kteří již nemají o zvýhodněnou půjčku či samotnou výměnu zdroje tepla zájem, adekvátní náhradu mezi dalšími občany, kteří uspěli se svou žádostí v „kotlíkových dotacích“, stačí tuto skutečnost oznámit příslušné projektové manažerce v rámci monitorovací zprávy. V takovém případě se prostředky Fondu nevrací.
V opačném případě, kdy příjemce podpory vhodného náhradníka nenajde, musí vrátit odpovídající část poskytnutých finančních prostředků Fondu do 30 dnů poté, co odpadl účel akce, pro který byla podpora poskytnuta.
Odpovídající část čerpané podpory je nutné vrátit Fondu dle následujících platebních údajů:
Bankovní účet: 40002-9025001/0710
Čerpání podpory proběhlo v uplynulých letech:
Variabilní symbol: číslo smlouvy + 37 (např. 0301196137)
Specifický symbol: 11837
Čerpání podpory proběhlo v aktuálním roce:
Variabilní symbol: číslo smlouvy + 27 (např. 0301196127)
Specifický symbol: 11827
O odeslání vratky, prosíme, informujte příslušnou projektovou manažerku.
Pokud příjemce podpory nevyčerpal ještě plnou výši podpory a bude v nejbližší době podávat na Fond další žádost o platbu, může do formuláře v části „Výše nespotřebovaných či vrácených finančních prostředků z předchozích žádostí o uvolnění finančních prostředků“ uvést zjištěný rozdíl (v tomto případě 50 000 Kč) a následující platba se o tuto částku poníží, rozdíl pak není potřeba Fondu přímo vracet.
Pokud však příjemce podpory dočerpal plnou částku podpory, nebo zatím nezvažuje podávat další žádost o platbu, musí rozdíl vrátit Fondu do 30 dnů poté, co odpadl účel akce, pro který je podpora poskytována.
Odpovídající část čerpané podpory je nutné vrátit Fondu dle následujících platebních údajů:
Bankovní účet: 40002-9025001/0710
Čerpání podpory proběhlo v uplynulých letech:
Variabilní symbol: číslo smlouvy + 37 (např. 0301196137)
Specifický symbol: 11837
Čerpání podpory proběhlo v aktuálním roce:
Variabilní symbol: číslo smlouvy + 27 (např. 0301196127)
Specifický symbol: 11827
O odeslání vratky, prosíme, informujte příslušnou projektovou manažerku.
Pokud nedošlo k uzavření smlouvy o půjčce mezi příjemcem podpory a občanem, tak příjemce podpory finanční prostředky nevrací. Dílčí termín pro poskytnutí půjčky občanům není stanoven, je však nutné se řídit dalšími termíny ve smlouvě o poskytnutí podpory uzavřené mezi příjemcem podpory a Fondem.
Příjemce podpory tuto změnu oznámí písemně své projektové manažerce. Odstoupení příjemce podpory od realizace Cíle 2 u již uzavřených smluv o poskytnutí podpory bude řešeno změnou formy podpory z dotace na bezúročnou půjčku. Dodatek ke smlouvě bude uzavřen na základě změny rozhodnutí ministra a bude obsahovat také informace o termínech a způsobu splácení půjčky. Pokud již příjemce dotaci nebo její část čerpal, je povinen v souladu se zákonem o účetnictví a vyhláškou o rozpočtové skladbě provést přeúčtování předmětných částek z dotace na půjčku.
Ano. Příjemce podpory byl s touto informací obeznámen na základě informačního dopisu, který byl zaslán příjemcům podpory v dubnu roku 2020.
V souladu s rozpočtovými pravidly není možné načerpané finanční prostředky ani krátkodobě a dočasně využít na jiný účel, než je uvedeno ve smlouvě – tj. na realizaci Cíle 1 a projektů Cíle 2.
Dle konzultace s Ministerstvem financí není změna smlouvy v takovémto případě nutná a v zásadě ani možná, jelikož pokud již byly prostředky proplaceny jako investiční, nelze je dodatečně měnit na neinvestiční. Oba cíle programu je nutné chápat jako samostatné finanční toky, které by měly být vedeny v účetnictví obce odděleně. Investiční charakter podpory vplacené SFZP ČR vyplývá z účelu Cíle 1, kterým je výměna nevyhovujících kotlů u občanů. Následná realizace projektů Cíle 2 je sice nutnou podmínkou pro splnění závazků obce vůči SFŽP ČR, avšak je nezbytné ji účetně oddělit.
Ne, žadatelem v této výzvě mohou být pouze obce. Důvodem je zajištění realizace komplexních projektů k nakládání s odpadními vodami (viz podmínka 13.1.4 výzvy – povinnost napojení minimálně 30 % z celkového počtu EO v rámci řešeného území). Dalším důvodem je přenesení části odpovědnosti za provozování soustavy DČOV na obec (podobně, jako tomu je v případě čištění odpadních vod prostřednictvím centrální ČOV).
Ano. V rámci Výzvy č. 17/2017 může žadatel podat pouze jednu žádost (Podmínka Výzvy 13.1.19), ale je možné do žádosti zahrnout více částí obce.
Navrhované řešení nesmí být v rozporu s PRVKÚK. V rámci Výzvy č. 17/2017 je soulad s PRVKÚK dokládám prostřednictvím stanoviska příslušného krajského úřadu s doporučením k realizaci. V odůvodněných případech (např. pokud je PRVKÚK neaktuální a bude aktualizován) může být projekt doporučen, i když je v rozporu s PRVKÚK. V takovém případě bude soulad s PRVKÚK doložen k závěrečnému vyhodnocení akce.
DČOV = Domovní čistírna odpadních vod
PRVKÚK = Plány rozvoje vodovodů a kanalizací území krajů České republiky
Ne. Rozhodnutí, zda budou pořízené DČOV v majetku žadatele či vlastníka připojeného objektu je na uvážení žadatele. Žadatel musí s majitelem objektu uzavřít smluvní vztah vymezující práva a povinnosti související s realizací a provozem předmětu podpory (Podmínka Výzvy 13.1.1). Zodpovědnost za plnění podmínek Výzvy v době udržitelnosti ve vztahu k poskytovateli dotace zůstává na příjemci podpory (tedy v tomto případě na obci), z tohoto důvodu doporučujeme, aby v době udržitelnosti zůstaly DČOV ve vlastnictví obce.
Podobu smluvního vztahu Výzva neupravuje. Výsledná podoba smlouvy mezi žadatelem a vlastníkem objektu je tedy na žadateli, aby vyhovovala konkrétním podmínkám daného projektu. Smlouva by měla obsahovat zejména ujednání ohledně vlastnictví DČOV (obec nebo vlastníci nemovitostí) a podmínky k zajištění řádného provozu DČOV po dobu udržitelnosti projektu. SFŽP ČR disponuje pro tyto účely vzorovými smlouvami, které na vyžádání poskytne příjemci dotace.
Za řádný provoz podpořených DČOV odpovídá vždy příjemce podpory, tedy obec.
Výběr nejvhodnějšího řešení závisí v podstatě na projektantovi a samozřejmě místních podmínkách. Výzva č. 17/2017 umožňuje obě varianty, je tedy možná realizace i skupinové DČOV pro více nemovitostí s tím, že maximální kapacita takové DČOV je 50 EO.
Ano, vlastníci nemovitostí se mohou finančně podílet jak na nákladech na pořízení DČOV (do výše vlastních zdrojů žadatele), tak na nákladech na provozování soustavy DČOV.
Vzdálený monitoring musí sledovat alespoň mechanickou funkčnost DČOV a funkčnost aerace, konkrétní technický způsob kontroly záleží na výrobci DČOV. Neoprávněnou či neodbornou manipulaci je třeba sledovat alespoň prostřednictvím sledování funkčnosti DČOV.
Dále doporučujeme osobní návštěvu a kontrolu jednotlivých DČOV zpočátku alespoň jednou za měsíc, později až se systém zaběhne a uživatelé naučí s DČOV pracovat, stačí servisní návštěva cca jednou ročně.
Posouzení stavu jednotlivých DČOV by mělo obsahovat údaje o činnosti každé jednotlivé DČOV s důrazem na provozní stav a případné poruchové stavy a jejich odstranění, způsob naplnění podmínek stanovených příslušným vodoprávním úřadem a souhrnné výsledky provedených rozborů vzorků vody (jsou-li předepsány), četnost fyzických kontrol / servisních zásahů na místě (včetně data) a případných revizí.
V případě vypouštění odpadních vod do vod povrchových jsou předmětem podpory pouze DČOV, které splňují podmínky kategorie III výrobku označovaného CE dle nařízení vlády č. 401/2015 Sb. (dále jen „nařízení“). DČOV jsou certifikovány podle nařízení Evropského parlamentu a Rady 305/2011 ze dne 9. března 2011.
Minimální požadavky na kategorii III výrobku označovaného CE jsou dle § 14 odst. 3 nařízení stanoveny zároveň:
1/ tabulkou – v tabulce označené 1c přílohy č. 1 k tomuto nařízení s odkazem na definici DČOV jako certifikovaného výrobku
Kategorie výrobku označovaného CE |
CHSKCr | BSK5 | N-NH4+ | Ncelk | Pcelk |
III | 75 % | 85 % | 80 % | 50 % | 80 % |
2/ textem pod tabulkou – popisující možná technická řešení, jimiž se kategorie DČOV III odlišuje od DČOV II a jež umožňují dosažení hodnot minimální účinnosti kategorie III:
„Kategorie III – DČOV, u nichž je vyšší účinnost nitrifikace, částečné odstraňování dusíku denitrifikací a odstranění fosforu nutné z důvodu vypouštění do vod povrchových s přísnějšími požadavky z důvodu užívání vod pro vodárenské účely apod. Jedná se nejčastěji o DČOV kategorie II, doplněné např. membránovou filtrací nebo jiným dalším stupněm čištění – chemickým srážením, filtrací (pískový filtr, zemní filtr), sorpcí apod. Tyto DČOV musí být vybaveny odděleným prostorem pro akumulaci kalu.“
Pro zařazení DČOV do kategorie III tak, aby bylo možné související žádost vyhodnotit jako vhodnou k uzavření smlouvy o poskytnutí dotace, musí DČOV splňovat požadavky obou bodů. Technické parametry DČOV musí být takové, aby je bylo možné považovat za dostatečné k dosažení minimální požadované účinnosti u všech parametrů.
Další informace naleznete v Doporučení pro stanovení technické specifikace DČOV.
V případě přetrvávajících nejasností se obraťte na níže uvedené kontakty:
- Michal Slezák, tel.: 267 994 469, e-mail: michal.slezak@sfzp.cz
- Ing. Romana Rajnyšová, tel.: 267 994 159, e-mail: romana.rajnysova@sfzp.cz
Výzva 7/2019 není zaměřena na podporu „učení ve venkovní učebně“, ale na podporu „učení venku, v přírodní zahradě“. Smyslem výzvy tedy není přesunout výuku ze školní třídy do venkovní učebny. Smyslem výzvy je podpořit děti, aby se učily, pracovaly a hrály v prostředí přírodní zahrady, které dá dostatečný prostor jejich tvořivosti a umožní jiný typ vyžití a výuky než jaký je obvyklý v učebně. Výuka v přírodní zahradě má být aktivním tvořením, hrou a poznáním, k tomu jsou vhodné záhony, interaktivní prvky a různá přírodní zákoutí, nikoli venkovní učebna.
S ohledem na výše uvedené není pořízení venkovní učebny podporováno. V rámci „nákladů obvyklých prvků přírodních zahrad“ je možné podpořit „přístřešek z přírodního materiálu“, který může sloužit jako dočasný úkryt, případně k uskladnění vybavení pro výuku.
Lehkou konstrukci z přírodních materiálů, která může sloužit jako dočasný úkryt, případně k uskladnění vybavení pro výuku. V nezbytném rozsahu jsou přípustné i jiné než přírodní materiály, pokud jsou součástí konstrukce či kotvení přístřešku z jinak přírodního materiálu (např. spojovací materiál, betonové patky apod.).
Náklady na integrované prvky je možno považovat za způsobilé za předpokladu, že jednotlivé prvky (části integrovaného prvku) jsou reálné a funkční. Pokud konstrukce takového prvku odpovídá finanční náročnosti „nákladů obvyklých prvků přírodních zahrad“, je možno využít plnou částku uvedenou v tabulce. Pokud konstrukce takového prvku částce dle nákladů obvyklých prvků neodpovídá, je možné nárokovat pouze nižší, skutečnosti odpovídající částku.
Ano, to je možné, ale základ pro výpočet dotace bude vždy odpovídat položce „nákladů obvyklých prvků“ (tento limit bude nastaven i v rozpočtu v AIS). Pokud je položka reálně levnější než cena dle „nákladů obvyklých prvků“, je třeba do rozpočtu v AIS vyplnit reálnou cenu. Skutečná cena dané položky bude uvedena na účetním dokladu.
Ano, podpora bude pravděpodobně poskytnuta v režimu „de minimis“
Příjmový modul AIS je dimenzovaný na velkou zátěž v krátkém časovém úseku. K problémům při příjmu žádosti u dosud administrovaných výzev nedošlo, přestože zájem byl v některých případech velký.
Předpokládáme, že Rozhodnutí o poskytnutí podpory obdrží žadatelé do konce školního roku tak, aby mohla být realizace či rekonstrukce školních zahrad zahájena již o školních prázdninách.
Ode dne vyhlášení výzvy, tzn. od 13. 9. 2019.
Ano, jednou z povinných příloh žádosti je projektová dokumentace v realizační fázi, v podrobnosti adekvátní navrženým opatřením. Pokud se jedná o jednoduchý záměr, je možné projektovou dokumentaci nahradit nákresem. V každém případě je třeba, aby z dokumentace nebo nákresu vyplývalo, co se kde bude realizovat a kolik to bude stát (rozpočet).
Ano, toto je možné, ovšem taková položka musí být vedena jako „nezpůsobilá“ a bude v plné výši hrazena z vlastních zdrojů žadatele.
Toto bohužel není možné – příjem v AIS bude otevřen až 3. 2. 2020 v 10 hod, nicméně je možné připravit si všechny přílohy v elektronické podobě nezbytné pro podání v AIS.
Zahrada nemusí být prostorově umístěna přímo u MŠ/ZŠ, musí se ale jednat o zahradu MŠ/ZŠ, nikoliv například o veřejně hřiště. Dále je třeba, aby zahrada nebyla příliš daleko a bylo tak skutečně možné zajistit její intenzivní využití v rámci výuky.
Ano, toto je možné, pokud je to nezbytné zejména s ohledem na počet dětí, případně jejich věkové složení a pokud toto má oporu ve školním vzdělávacím programu, školním plánu EVVO apod. Každá zahrada pak musí odpovídat (odlišným) požadavkům relevantní věkové skupiny. Tyto zahrady musí být prostorově odděleny, aby bylo dodrženo pravidlo, že v rámci jedné zahrady musí být podána pouze jedna žádost.
Toto není třeba, informace o participačních aktivitách ve fázi pánování projektu uveďte do Přílohy č. 1 žádosti (Popis projektu).
Toto lze nejlépe doložit prostřednictvím porovnání hodnoty indikátoru „Počet osob hodin dětí a žáků, kteří zahradu využívají v jednom školním roce“ před a po realizaci projektu. Hodnota indikátoru bude stanovena na základě kvalifikovaného odhadu.
Nepatří, tento náklad není uveden v Příloze č. 2 Náklady obvyklých prvků přírodních zahrad.
Samostatně není, náklad na zeminu již je započten v rámci jednotlivých nákladů obvyklých prvků (např. vyvýšený záhon, ovocný strom apod.).
Ano, v první kategorii lze žádat kromě stromků, které mají obvod kmínku v jednom metru 8–10 cm, také na stromky s menším obvodem, které jsou nazývány špičák či odrostek a mají výšku od 121 cm.
Špičák je jednovýhonový tvar listnatého stromu bez koruny. Odrostek je rostlina vypěstovaná minimálně dvounásobným školkováním, podřezáváním kořenů, nebo přesazením do obalu, popřípadě kombinací, s nadzemní částí o výšce od 121 do 250 cm a tvarovanou korunou.
Pokud se jedná o extenzivní sad, který je volně přístupný veřejnosti a jeho plody slouží bez omezení místní komunitě, pak ano. Plody z takového sadu nesmějí být prodávány.
Školy mohou žádat o dotaci jen v případě, že je jejich zahrada veřejně přístupným místem. V případě, že slouží pouze žákům školy a pro veřejnost je uzavřena, pak žádat nelze. Speciálně pro školská zařízení je připravena výzva 7/2019 na přírodní zahrady, která výsadbu podporuje.
Pokud prostor slouží k obecnému užívání, tzn. každému bez omezení, tak ano. Typicky se jedná např. o hřiště nebo sportoviště.
Ano, může. Je však nutné ji fakturovat předem, tj. nejpozději do data ukončení realizace projektu.
Ano, můžete.
Ano, je to možné při splnění všech zákonných požadavků a podmínek.
Ano, je to možné. Výzva nepodporuje pouze výsadbu na pozemcích plnicí funkci lesa. Výsadba stromů ve volné krajině je však možná pouze do konce roku 2019. Na výsadbu ve volné krajině lze žádat z Programu péče o krajinu.
Kontakty na konkrétní pracovníky regionálních pracovišť AOPK ČR naleznete zde: http://www.dotace.nature.cz/ppk-programy.html.
Ne, kompenzační ani náhradní výsadba stromů podporována není.
ü Souhlas vlastníka by měl obsahovat katastrální číslo pozemku, jméno vlastníka, jeho souhlas s výsadbou a dobou udržitelnosti, vlastnoruční podpis majitele, razítko (v případě, že se jedná o právnickou osobu) a datum.
V případě podílového vlastnictví pozemku je nutné doložit souhlas nadpoloviční většiny spoluvlastníků z hlediska spoluvlastnických podílů.
Vzor odborného posudku k dispozici nemáme. Veškeré náležitosti odborného posudku jsou uvedeny v textu výzvy čl. 11 písm. a).
Nemusí. Výzva definuje pouze obory vzdělání, nikoliv stupeň vzdělání. Autorizace není podmínkou.
Pokud má žadatel odpovídající vzdělání stanovené výzvou, pak ano.
U fyzických ani právnických osob není vyžadován elektronický podpis žádosti.
Na faktuře by měl být obvod stromu patrný, případně na jiných relevantních dokladech (např. objednávce).
Instalujte štítek na stromy viz manuál NPŽP str. 16., který si můžete stáhnout na https://www.narodniprogramzp.cz/o-programu/povinna-publicita/. Způsobilé výdaje na publicitu činí 500 Kč, a tak vyrobte tolik štítků, kolik vám tento finanční limit umožní.
Ne, žadatelem v této výzvě mohou být pouze obce. Důvodem je zajištění realizace komplexních projektů k nakládání s odpadními vodami (viz podmínka v čl. 10, písm. c) výzvy – povinnost napojení minimálně 30 % z celkového počtu EO v rámci řešeného území). Dalším důvodem je přenesení části odpovědnosti za provozování soustavy DČOV na obec (podobně, jako tomu je v případě čištění odpadních vod prostřednictvím centrální ČOV).
V rámci výzvy č. 12/2019 lze podat jednu žádost zahrnující více částí obce nebo lze podat více žádostí, z nichž každá řeší samostatné území (např. jednotlivé místní části).
Navrhované řešení nesmí být v rozporu s PRVKÚK. V rámci výzvy č. 12/2019 je soulad s PRVKÚK dokládám prostřednictvím stanoviska příslušného krajského úřadu s doporučením k realizaci. V odůvodněných případech (např. pokud je PRVKÚK neaktuální a bude aktualizován) může být projekt doporučen, i když je v rozporu s PRVKÚK. V takovém případě bude soulad s PRVKÚK doložen k závěrečnému vyhodnocení akce.
DČOV = Domovní čistírna odpadních vod
PRVKÚK = Plány rozvoje vodovodů a kanalizací území krajů České republiky
Ne. Rozhodnutí, zda budou pořízené DČOV v majetku žadatele či vlastníka připojeného objektu je na uvážení žadatele. Žadatel musí s majitelem objektu uzavřít smluvní vztah vymezující práva a povinnosti související s realizací a provozem předmětu podpory (podmínka výzvy čl. 10, písm. f)). Zodpovědnost za plnění podmínek Výzvy v době udržitelnosti ve vztahu k poskytovateli dotace zůstává na příjemci podpory (tedy v tomto případě na obci). Z tohoto důvodu doporučujeme, aby v době udržitelnosti zůstaly DČOV ve vlastnictví obce.
Ne. Rozhodnutí, zda budou pořízené DČOV v majetku žadatele či vlastníka připojeného objektu je na uvážení žadatele. Žadatel musí s majitelem objektu uzavřít smluvní vztah vymezující práva a povinnosti související s realizací a provozem předmětu podpory (podmínka výzvy čl. 10, písm. f)). Zodpovědnost za plnění podmínek Výzvy v době udržitelnosti ve vztahu k poskytovateli dotace zůstává na příjemci podpory (tedy v tomto případě na obci). Z tohoto důvodu doporučujeme, aby v době udržitelnosti zůstaly DČOV ve vlastnictví obce.
Za řádný provoz podpořených DČOV odpovídá vždy příjemce podpory, tedy obec.
Výběr nejvhodnějšího řešení závisí v podstatě na projektantovi a samozřejmě místních podmínkách. Výzva č. 12/2019 umožňuje obě varianty, je tedy možná realizace i skupinové DČOV pro více nemovitostí s tím, že maximální kapacita takové DČOV je 50 EO.
Ano, vlastníci nemovitostí se mohou finančně podílet jak na nákladech na pořízení DČOV (do výše vlastních zdrojů žadatele), tak na nákladech na provozování soustavy DČOV. Toto je velmi doporučeno vyřešit v rámci smluvního vztahu mezi žadatelem (obcí) a vlastníky objektů, kde budou instalovány DČOV (viz podmínka výzvy čl. 10, písm. f).
Stejně jako v předchozích výzvách musí DČOV nést označení CE a disponovat prohlášením o vlastnostech, jejichž účinnost čištění byla stanovena na základě zkoušky dle ČSN EN 12 566-3 a musí splňovat parametry uvedené ve výzvě v čl. 2. Popis podporovaných aktivit.
V případě vypouštění vyčištěných odpadních vod do vod povrchových je požadavek na účinnost odstraňování fosforu (Pcelk.) nutné splnit pouze v případě, že je tak uvedeno ve stanovisku příslušného správce povodí. V takovém případě musí být DČOV vybavena technologií pro chemické odstranění fosforu.
Tabulka č. 1: Vypouštění do vod povrchových – Minimální účinnost odstraňovaného znečištění u jednotlivých ukazatelů v %
CHSKCr | BSK5 | N-NH4+ | Ncelk. | Pcelk. |
75 | 85 | 80 | 50 | 80 |
Tabulka č. 2: Vypouštění do vod podzemních – Minimální účinnost odstraňovaného znečištění u jednotlivých ukazatelů v %
CHSKCr | BSK5 | Ncelk. | Pcelk. |
90 | 95 | 50 | 40 |
Ano, pokud se jedná o nemovitosti ve vlastnictví obce. Podpora bude v tomto případě poskytována v režimu veřejné podpory (podpora de minimis).
Náklady na provoz a údržbu DČOV v době udržitelnosti nelze v rámci této výzvy zahrnout do způsobilých výdajů.
Ne, ke všem žádostem, tedy i k těm úplně novým, bude přistupováno stejně.
V takovém případě lze přiznat maximální bonus ve výši 10 %.
Nestačí. Pro přiznání 5 % bonusu je potřeba zajistit nucené větrání s rekuperací minimálně u ½ pobytových místností v budově. V případě 10 % bonusu je nutné u FVE využít maximální potenciál budovy nebo instalovat výkon minimálně 5 kWp. V případě ostatních OZE musí tento nový zdroj pokrýt alespoň ½ potřeby pro vytápění budovy. Pro solární fototermický systém musí být využit maximální potenciál budovy nebo jeho instalovaný výkon minimálně 5 kWt.
V takovém případě by musela být uplatněna míra podpory pro běžné budovy. K uplatnění míry podpory pro památkově chráněné a architektonicky cenné budovy musí projekt zahrnovat pouze takové budovy.
Projekt na samostatné opatření není explicitně výzvou zakázán, nicméně je nutné projektem splnit podmínky přijatelnosti, zejména minimální úsporu konečné spotřeby energie 20 % a minimální úsporu primární neobnovitelné energie 30 %.
Může být řešeno i v rámci jedné žádosti.
Ano, je to správný předpoklad.
Ano, v rámci této výzvy se již veškerá opatření v rámci projektu podávají v jedné žádosti, kde bude uplatněna jednotná výše dotace.
Ano, ale musí se jednat o kondenzační plynový kotel, který bude splňovat minimální třídu účinnosti stanovenou ve výzvě.
Ano, pokud je však tato škola financována z více než 50 % ze soukromých zdrojů, bude muset žádat v režimu veřejné podpory de minimis.
Je možno se sejít se zástupci místní veřejnosti (např. rodiče dětí) ve fázi plánování zahrady, využít pomoci rodičů při realizaci, uspořádat slavnost při otevření zahrady atd. Doložení zapojení místní veřejnosti můžete např. dokumentem, kde bude popsáno, jak a kdy došlo k zapojení veřejnosti + doložíte fotodokumentaci z této akce.
Ano, výzva bude i pro Prahu.
Veškerý popis způsobilých výdajů je uveden přímo ve výzvě (čl. 9. Způsobilé výdaje).
Hmatový chodník, sluneční hodiny, mlhoviště, pro vodu propustné podium, pozorovatelna, model krajiny, xylofon, pec na chleba, hliněná venkovní pec na keramiku, tunel a bahniště nepatří mezi způsobilé výdaje.
Pítko pro ptactvo či jiné živočichy (nikoliv pítko pro děti), půdní sonda, sluneční pec/vařič jsou v rámci této výzvy uznatelnými náklady.
Ve výzvě uvedené osobní výdaje formou DPP jsou považovány za způsobilé maximálně do výše 10.000 Kč za měsíc, a to pouze jednou v rámci realizace jednoho projektu. Tyto výdaje tedy není možné uplatnit v rámci projektové přípravy, ani v době udržitelnosti projektu (udržitelnost projektu musí zajistit příjemce podpory z vlastních prostředků). Podpora v rámci této výzvy je, v souladu se stanoveným cílem výzvy, směřována k podpoře materiálního zařízení a vybavení pro environmentální vzdělávání, řízený pobyt v přírodě, edukativní podporu biodiverzity apod., tj. opatření v širším smyslu investiční/materiální povahy. Možnost uznání osobních nákladů je zavedena pouze jako podpůrná a finančně velmi omezená aktivita vedoucí k zajištění hlavního cíle.
Do projektové přípravy spadá následující:
- výdaje na zpracování projektové dokumentace, obsahující minimálně průvodní a technickou zprávu, zahradně architektonické řešení, osazovací plán, soupis rostlin, výkaz výměr a materiálů a rozpočet;
- výdaje na zadávací dokumentaci k realizaci podporovaného opatření včetně výdajů
na organizaci zadávacího řízení.
Podání žádosti nebo administrace projektu nejsou způsobilými výdaji.
Ano.
Toto je třeba posoudit dle rozsahu a náročnosti záměru. Pokud nedochází fakticky ke větším stavebním úpravám a předmětem projektu je pouze pořízení a doplnění prvků přírodní zahrady projektová dokumentace není povinná a postačí popis se zákresem + fotodokumentace stávajícího stavu.
Nebudou se psát žádné zprávy o udržitelnosti.
Ano, stejně jako další opatření a vybavení na podporu zasakování a využití dešťové vody.
Ano, jezírko je uznatelným výdajem, oplocení však nikoliv.
Stínicí plachty jsou (včetně uchycení) způsobilé. Teepee je uznatelné pouze v rámci aktivity b).
Zámková dlažba nebude podporována, podpořitelné jsou pouze zcela propustné povrchy.
V rámci této výzvy nejsou pergoly, domky, venkovní učebny, altány ani jiný zastřešený prostor uznatelným výdajem. Podporovány jsou pouze stínicí plachty.
Ano.
Ne.
Ano, DPH bude uznatelným výdajem.
Výdaje na realizaci cestní sítě v zahradě nejsou explicitně uvedeny mezi způsobilými výdaji. Nicméně je možné v rámci terénních úprav, případně v rámci podpory zasakování dešťové vody, zřídit chodníky z přírodních propustných materiálů v nezbytném rozsahu.
Ano, toto je možné. Ovšem v rámci projektu jako celku dle podané žádosti je třeba dodržet předepsaný procentní poměr dotace z celkových způsobilých výdajů projektu (v případě výzvy 2/2023 90 % ze zdrojů SFŽP a 10 % z jiných zdrojů). Tento předepsaný procentní poměr dotace tedy nemusí splňovat jednotlivé doklady, postačí, když tato podmínka bude splněna souhrnem vyúčtovaných nákladů za celý projekt. Toto bude naplněno nejpozději v okamžiku ukončení realizace a financování projektu. V případě, že příjemce čerpá na projekt podporu z dalších zdrojů, je povinen předložit Fondu příslušný právní akt, dokládající podmínky této podpory a je také povinen zabránit dvojímu financování jednotlivých výdajů.
Ano, toto je možné s výjimkou zdrojů EU, tyto nesmí být do kofinancování projektu zapojeny. V každém případě platí, že v případě zapojení dalších veřejných spolufinancujících subjektů do financování projektu, popř. programu, jehož je projekt součástí, nesmí dojít ke dvojímu financování způsobilých výdajů, na které je poskytována podpora. Dvojí financování je posuzováno jako závažné porušení podmínek podpory. Příjemce je povinen o zapojení dalšího typu podpory z jiných veřejných nebo soukromých zdrojů Fond neprodleně informovat a předložit příslušný právní akt, kterým byla tato podpora přiznána, toto by mělo proběhnout buď při uzavření smlouvy o poskytnutí podpory ze SFŽP ČR, nebo později, pokud žadatel další zdroj podpory z jiných veřejných nebo soukromých zdrojů zařadí do financování projektu až v průběhu realizace projektu.
Podle platné účetní legislativy účtujete přijatý doklad s DPH jednou položkou, tedy celou konečnou částkou. V rámci projektu je však nutné oddělit náklady bez DPH, protože DPH je neuznatelným nákladem. Doporučujeme následující postup: Interní evidence: Vytvořte systém interní evidence, který odděluje částky bez DPH od částek s DPH. To může být jednoduchý tabulkový systém nebo rozdělení položky na účetní položce//účetním dokladu s rozlišením částky na způsobilou a nezpůsobilou. Finanční reporting: Při finančním reportingu pro projekt vykazujte náklady bez DPH samostatně. V tomto kontextu postupujte obdobně, jak kdyby byl na fakturu poskytnut dotační příspěvek ve výši např. 80 %, a zbylých 20 % by bylo kryto vlastními zdroji. Tento přístup zajistí, že částky nákladů na projekt budou souhlasit jak v účetnictví, tak ve finančním reportingu, přičemž dodržíte podmínky vykazování stanovené pro projekt.
Ano, interní doklady lze akceptovat, pokud žadatel předloží interní směrnici, ze které je patrný náklad na osobu, interní fakturu, čestné prohlášení o vyloučení dvojího financování, a výpis z účetního systému, který nahradí BV.
Nikoli, osobní náklady jsou způsobilé pouze v následujícím rozsahu: hrubé mzdy (včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění zaměstnavatele), dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti, autorské honoráře.
V rámci výzvy 2/2023 jsou příjemci podpory povinni informovat o realizaci projektu minimálně prostřednictvím svých webových stránek dle pravidel uvedených v Grafickém manuálu Národního programu Životní prostředí – Národní plán obnovy: https://www.narodniprogramzp.cz/dokumenty/detail/?id=2602 V případě zveřejnění informace na sociální síti dokládá příjemce předložením například printscreenu daného příspěvku nebo podobného formátu, ze kterého bude patrné, na které sociální síti a kdy byla informace zveřejněna a obsah sdělení. Samotné zveřejnění příspěvku na sociálních sítích nelze považovat za splnění povinné publicity dle znění výzvy.
Budou-li účetní doklady vystaveny v jiné než české měně, musí je příjemce podpory přepočítat kurzem ke dni úhrady vyhlášeným bankou, ze které byla úhrada provedena, a zadat do AIS v korunové částce. Nebude-li přepočet včetně použitého kurzu zřejmý z dokladu o úhradě, příjemce podpory použije pro přepočet kurz Střed a použitý kurz uvede u daného účetního dokladu.
Proplácení dovolené u DPP se řídí platnou legislativou. Od 1. ledna 2024 mají i zaměstnanci pracující tzv. na dohodu nově právo na čerpání dovolené, a to prakticky za stejných podmínek, jaké mají zaměstnanci na hlavní pracovní poměr. Aby pracovník na DPP získal nárok na čerpání dovolené, musí splnit současně dvě podmínky: Nevybranou dovolenou musí zaměstnavatel při ukončení dohody proplatit.
Pro zjednodušení vykazování indikátorů vznikla metodika k Výzvě 11/2024, kterou je možno přiměřeně použít i pro vykazování indikátorů v rámci výzvy 2/2023.
Uplatnění smluvních pokut nemá vliv na nastavení způsobilých výdajů.
V případě, že místo bankovního výpisu prokazující úhradu díla je použit zápočet pohledávky (například vůči sankční faktuře), musí být oboustranný, tj. potvrzený a odsouhlasený jak investorem tak dodavatelem.
- Příjemce podpory je oprávněn do žádosti o platbu zahrnout pouze fakturaci, kterou řádně zkontroloval podle platné legislativy a pravidel programu.
- Prostředky může příjemce podpory použít pouze na úhradu skutečných, účelných, efektivních, oprávněně a nezbytně vynaložených způsobilých výdajů, vzniklých v přímé souvislosti s pracemi, dodávkami a službami, kterými je akce realizována. Dodavatel vystavuje faktury až po vzájemném odsouhlasení soupisu skutečně fyzicky provedených prací, služeb a dodávek, které příjemce podpory řádně zkontroloval z hlediska množství, realizačních termínů a kvality, poté převzal a potvrdil dodavateli, např. ve Zjišťovacím protokolu.
- Není přípustné, aby příjemce podpory potvrdil práce, služby a dodávky, které od dodavatele nepřevzal ve smluvně dojednaném množství, termínech a kvalitě a na základě takové fakturace formou žádosti o platbu získal finanční prostředky v plném rozsahu. Takovéto jednání může být považováno za porušení podmínek smlouvy o poskytnutí podpory, popř. by mohlo být považováno za trestný čin se všemi důsledky.
- Pokud příjemce podpory prokazatelně zjistí pochybení dodavatele až následně po vystavení realizační faktury, je povinen uplatnit vůči zhotoviteli sankci vždy, vyžaduje-li to uzavřená smlouva o dílo. Částka odpovídající výši sankce nebude následně v žádosti o platbu odečtena od způsobilých výdajů projektu, nejedná se o finanční příjem projektu. Doporučujeme příjemcům sankci vůči zhotoviteli uplatnit a finančně vypořádat samostatnými doklady, tedy odděleně od dodavatelských faktur a bankovních výpisů o jejich úhradě. V případě, že úhrada sankční faktury bude ze strany příjemce podpory započítána oproti faktuře dokládající neuhrazené způsobilé výdaje, lze jako součást žádosti o platbu akceptovat pouze oboustrannou písemnou dohodu o započtení pohledávek a závazků.
- V případě, že došlo k zápočtu pohledávek/závazků mezi příjemcem podpory a zhotovitelem (úhrada faktury není v plné výši doložena bankovním výpisem), je vždy nutno předložit písemnou Smlouvu/Dohodu o započtení vzájemných plnění vzniklých na základě smluvního vztahu mezi příjemcem podpory a fakturujícím zhotovitelem, podepsanou příjemcem i zhotovitelem. Tato oboustranná vzájemná Dohoda musí být uzavřena v souladu s občanským zákoníkem. V Dohodě musí být uvedeny smluvní strany, identifikace projektu a faktur/y (v případě odlišného variabilního symbolu oproti číslu faktury je nutné uvést i variabilní symbol), vzájemně započtené částky a měny a jejich celková vzájemná bilance, datum podpisu a podpisy obou smluvních stran.
Budou-li účetní doklady vystaveny v jiné než české měně, musí je příjemce podpory přepočítat kurzem ke dni úhrady vyhlášeným bankou, ze které byla úhrada provedena, a zadat do AIS v korunové částce. Nebude-li přepočet včetně použitého kurzu zřejmý z dokladu o úhradě, příjemce podpory použije pro přepočet kurz Střed dané banky a použitý kurz uvede u daného účetního dokladu.
Předmět podpory nesmí být v průběhu realizace, i po dobu udržitelnosti, nijak právně zatížen.
Příslušná výzva může stanovit podmínky, za kterých je právní zatížení možné (např. při realizaci inženýrských sítí), včetně možnosti zatěžovat předmět podpory zástavním právem.
Zástava na předmětu podpory nicméně za všech okolností podléhá souhlasu ze strany SFŽP ČR, a to i po ukončení jeho realizace, v době tzv. udržitelnosti. SFŽP ČR posoudí podmínky, za kterých je zástava zřizována, přičemž zástavu je možné zřídit pouze ve prospěch banky s licencí ČNB. Zástavy u jiných subjektů nejsou přípustné.
Žadatel/příjemce je vždy povinen doložit závazný úvěrový příslib či uzavřenou úvěrovou smlouvy s bankou, případně bankovní reference u déle trvajících úvěrů, které jsou zajišťovány zástavním právem. V případě, že je nebo bude předmět podpory spojen s nemovitostí, na které vázne zástava (případně k ní má být zřízena), je povinen doložit výše zmíněné přílohy i pro zástavu této nemovitosti. V případech, kdy má být předmět podpory svázán s nemovitostí jiného vlastníka (třetí osoby), je povinen předložit zápis nebo návrh na zápis do katastru nemovitostí na listu vlastnictví této nemovitosti, z něhož je patrné, že předmět podpory není ohrožen případnou realizací této zástavy.
SFŽP ČR si může případně vyžádat další podklady, příp. stanovit jiné relevantní podmínky.