Dešťovka II – Jak požádat o dotaci krok za krokem

Vyřízení dotace z programu Dešťovka není časově náročnou operací. I zde platí pravidlo 3 týdnů. Do tří týdnů po podání elektronické žádosti se dozvíte, zda je žádost v pořádku. Po jejím schválení odesílá Fond peníze na účet opět do tří týdnů od uzavření smlouvy. Co tedy musíte pro získání dotace udělat?

  1. Nechte si zpracovat odborný posudek. Seznamte se s podmínkami programu a najděte si projektanta, případně dodavatelskou firmu, která vám zpracuje projekt a odborný posudek.
  2. Vyplňte a odešlete elektronickou žádost o podporu přes webové stránky www.dotacedestovka.cz.
    Pokud k elektronické žádosti přiložíte i všechny nezbytné dokumenty (včetně formuláře žádosti opatřeného zaručeným elektronickým podpisem), případně pokud dokumenty zašlete prostřednictvím datové zprávy do datové schránky Fondu, stačí žádost podat elektronicky. Pokud elektronický podpis nebo datovou schránku nemáte, lze metody doručení kombinovat a podepsaný formulář zaslat samostatně a ostatní přílohy vložit elektronicky. V ostatních případech vyplněný formulář žádosti vytiskněte a společně s povinnými přílohami doručte (osobně nebo doporučenou zásilkou) v listinné podobě do 30 kalendářních dnů na podací místo krajského pracoviště Fondu.

Co je nezbytné doložit k podání žádosti:

  • formulář žádosti,
  • odborný posudek – obsahuje zjednodušenou projektovou dokumentaci a vyčíslení přínosů; zpracovává jej nejčastěji dodavatel systému případně autorizovaný projektant; v posudku musí zpracovatel potvrdit, že „Navržený projekt odpovídá podmínkám Výzvy č. 12/2017 …“
  • případně další dokumenty:
    • plná moc (pouze v případě zastupování třetí osobou),
    • souhlasné prohlášení ostatních spoluvlastníků (pouze v případě, že obytný dům má více vlastníků),
    • dokumenty prokazující, že je stavba určená pro rodinnou rekreaci využívána k trvalému rodinnému bydlení (pokud je stavba v katastru nemovitostí zapsána jako stavba pro rodinnou rekreaci; samotná evidence místa trvalého pobytu na adrese předmětné nemovitosti není dostačující; jedná se např. o potvrzení vydané obcí, doklady o nákupu paliv, energií a svozu odpadu nebo vyvážení obsahu odpadní jímky či septiku v objemu pokrývajícím celý rok).

Potřebné dokumenty naleznete v sekci Formuláře.

3. Posouzení žádosti
Žádost včetně všech povinných příloh posuzují pracovníci krajského pracoviště Fondu. V případě zjištění nedostatků budete vyzváni k jejich odstranění, a to ve lhůtě do 30 kalendářních dní. Je-li žádost v pořádku, Fond ji akceptuje. Posouzení žádosti trvá obvykle 3 týdny.

4. Realizace podporovaných opatření
Do 12 měsíců u stávajících domů, resp. do 24 měsíců u novostaveb, od akceptace žádosti zrealizujte podporovaná opatření dle schváleného odborného posudku. V odůvodněných případech můžete písemně požádat Fond o prodloužení lhůty pro doložení dokumentů pro uzavření smlouvy.

Pokud budete používat srážkovou vodu ke splachování toalet, kontaktujte svého provozovatele kanalizace a dohodněte s ním další postup. Před vyplacením dotace budete v takovém případě potřebovat dokument prokazující dohodu mezi Vámi a provozovatelem kanalizace na odvádění odpadní vody vzniklé ze srážkové či čištěné odpadní vody do veřejné kanalizace, tedy například smlouvu či její dodatek o odkanalizování dle zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, v platném znění nebo prohlášení provozovatele kanalizace, že změnu stávající smlouvy o odkanalizování v souvislosti s využitím srážkových vod ke splachování nepožaduje.

5. Doložení dokončení realizace a závěrečné vyhodnocení žádosti
Po dokončení realizace podporovaných opatření musíte doložit doklady pro uzavření smlouvy o poskytnutí podpory:

  • formulář doložení dokončení realizace a žádost o uvolnění finančních prostředků,
  • faktury za realizaci díla a zhotovení odborného posudku,
  • soupis provedených prací (např. položkový rozpočet, smlouva o dílo, předávací protokol včetně uvedení objemu dodané nádrže, není-li doložen v jiných společně předkládaných dokumentech),
  • potvrzení o úhradě (např. výpis z bankovního účtu),
  • dokument prokazující vlastnictví bankovního účtu žadatele (tj. jakýkoli dokument jednoznačně prokazující vlastnictví bankovního účtu uvedeného v žádosti),
  • ve specifických případech také platné povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních, dokument prokazující dohodu mezi Vámi a provozovatelem kanalizace na odvádění odpadní vody vzniklé ze srážkové či čištěné odpadní vody do veřejné kanalizace, souhlas provozovatele kanalizace se zaústěním bezpečnostního přepadu akumulační nádrže do kanalizace či dokumenty k veřejné podpoře.

Fond předložené dokumenty během 3 týdnů zkontroluje a v případě zjištění nedostatků vás vyzve k jejich odstranění ve stanovené lhůtě. Dokumenty naleznete v sekcích Formuláře a Vzorové dokumenty. Důležité informace týkající se např. způsobilosti výdajů naleznete v textu výzvy, kap. 8 a také v sekci Často kladené otázky (FAQ).

6. Rozhodnutí ministra a smlouva o poskytnutí podpory
Pokud je žádost bezchybná, je předložena ke schválení. O udělení podpory rozhoduje ministr životního prostředí.

Na základě rozhodnutí ministra a splnění veškerých podmínek s vámi Fond uzavře písemnou smlouvu, která stanoví konkrétní individuální podmínky, za kterých se podpora poskytuje (zejména výše dotace, účel použití, lhůty a způsob čerpání dotace apod.). Smlouvu včetně rozhodnutí ministra vám zašleme v elektronické podobě k podpisu. Smlouvu si řádně prostudujte, vytiskněte a opatřete úředně ověřeným podpisem, následně ji odešlete dle pokynů, které obdržíte spolu se smlouvou, zpět na Fond.

7. Vyplacení podpory
Po doručení Vámi podepsané smlouvy a následném podpisu ředitele Fondu Vám převedeme dotaci na Váš bankovní účet.

Detail výzvy

Dokumenty ke stažení

Časté dotazy

www.dotacedestovka.cz