Právě se nacházíte: NPŽP > Nabídka dotací > Detail výzvy

Výzva č. 2/2023: Environmentální vzdělávání a osvěta o změně klimatu

11.4.2023
Příjem žádostí: 17.4.2023 - 31.5.2023 Alokace: 276 000 000  Kč
Z této výzvy budou podpořeny výukové programy pro žáky a studenty, vzdělávací programy pro veřejnost a osvětové programy pro specifické cílové skupiny v České republice. Je připraveno celkem 105 milionů korun.

Na co můžete dotaci získat

Příprava, koordinace a rozvoj vzdělávacích a osvětových programů a akcí v souvislostech změny klimatu v daných oblastech:

  • Dlouhodobé programy pro základní, střední, střední odborné a vyšší odborné školy/dlouhodobá spolupráce s učiteli i žáky;
  • Příprava, pilotní řešení a implementace vysokoškolských programů/modulů zaměřených na změnu klimatu v souvislostech;
  • Vzdělávání cílových skupin, které jsou v profesním/pracovním kontaktu s technologiemi pro adaptační a mitigační opatření;
  • Vzdělávací programy pro neodbornou veřejnost (v rámci programů celoživotního vzdělávání, propagace tématu ve veřejných knihovnách a regionálních muzeích);
  • Osvětové programy pro specifické cílové skupiny veřejnosti (např. veřejnou správu a samosprávu, účastníky zájmového vzdělávání, zemědělce, zahrádkáře, rybáře apod.).

Kdo může žádat

Všechny právnické osoby, které splní předepsané podmínky programu a výzvy, s výjimkou obchodních korporací, politických stran a hnutí a organizačních složek státu. Příjemce podpory musí být registrován v České republice.

Výše příspěvku

  • Minimální výše podpory na jeden projekt: 500 tis. Kč
  • Maximální výše podpory na jeden projekt: 6 mil. Kč
  • Maximální míra podpory na jeden projekt: 90 % z celkových způsobilých výdajů

Podmínky a další formy podpory naleznete v textu výzvy.

Termíny

Zahájení příjmu žádostí: 17. 4. 2023, od 10:00 hodin
Ukončení příjmu žádostí: 31. 5. 2023
Podpořené projekty musí být dokončeny nejpozději do 30. 11. 2025.

Jak podat žádost

Elektronicky prostřednictvím Agendového informačního systému SFŽP ČR (AIS SFŽP ČR) z internetových stránek: zadosti.sfzp.cz.

Přečtěte si, jak podat žádost krok za krokem

Povinná publicita

Příjemce podpory odpovídá za informování veřejnosti o tom, že projekt byl realizován za finanční spoluúčasti Fondu a EU. V rámci této výzvy jsou příjemci podpory povinni informovat o realizaci projektu minimálně prostřednictvím svých webových stránek. Závazné pokyny v oblasti povinné publicity, kterými jsou příjemci podpory povinni se řídit, jsou uvedeny v Grafickém manuálu Národního programu Životní prostředí – Národní plán obnovy.

Pro přípravu nástrojů povinné publicity je možné využít Generátor povinné publicity.

Kontaktní osoby pro tuto výzvu

Ing. Stanislav Vodička, vedoucí Oddělení II Odboru realizace Národních programů, tel.: + 420 267 994 647 e-mail: stanislav.vodicka@sfzp.cz
Ing. Michal Slezák, ředitel Odboru realizace Národních programů, tel.: +420 267 994 469, e-mail: michal.slezak@sfzp.cz

Časté dotazy

Výzva 2/2023 – Environmentální vzdělávání a osvěta o změně klimatu

Je možné zajistit financování jednotlivých výdajů v rámci projektu z vlastních zdrojů nebo z jiných veřejných nebo soukromých zdrojů ve vyšší míře (až 100%), než odpovídá podílu vlastních zdrojů, který je stanoven výzvou?

Ano, toto je možné. Ovšem v rámci projektu jako celku dle podané žádosti je třeba dodržet předepsaný procentní poměr dotace z celkových způsobilých výdajů projektu (v případě výzvy 2/2023 90 % ze zdrojů SFŽP a 10 % z jiných zdrojů). Tento předepsaný procentní poměr dotace tedy nemusí splňovat jednotlivé doklady, postačí, když tato podmínka bude splněna souhrnem vyúčtovaných nákladů za celý projekt. Toto bude naplněno nejpozději v okamžiku ukončení realizace a financování projektu. V případě, že příjemce čerpá na projekt podporu z dalších zdrojů, je povinen předložit Fondu příslušný právní akt, dokládající podmínky této podpory a je také povinen zabránit dvojímu financování jednotlivých výdajů.

Je možné zajistit pokrytí vlastních zdrojů příspěvkem z jiných veřejných nebo soukromých zdrojů?

Ano, toto je možné s výjimkou zdrojů EU, tyto nesmí být do kofinancování projektu zapojeny. V každém případě platí, že v případě zapojení dalších veřejných spolufinancujících subjektů do financování projektu, popř. programu, jehož je projekt součástí, nesmí dojít ke dvojímu financování způsobilých výdajů, na které je poskytována podpora. Dvojí financování je posuzováno jako závažné porušení podmínek podpory. Příjemce je povinen o zapojení dalšího typu podpory z jiných veřejných nebo soukromých zdrojů Fond neprodleně informovat a předložit příslušný právní akt, kterým byla tato podpora přiznána, toto by mělo proběhnout buď při uzavření smlouvy o poskytnutí podpory ze SFŽP ČR, nebo později, pokud žadatel další zdroj podpory z jiných veřejných nebo soukromých zdrojů zařadí do financování projektu až v průběhu realizace projektu.

V rámci projektu je DPH neuznatelným nákladem. Jakým způsobem toto účetně ošetřit, abychom dodrželi podmínky vykazování v rámci projektu?

Podle platné účetní legislativy účtujete přijatý doklad s DPH jednou položkou, tedy celou konečnou částkou. V rámci projektu je však nutné oddělit náklady bez DPH, protože DPH je neuznatelným nákladem. Doporučujeme následující postup:

Interní evidence: Vytvořte systém interní evidence, který odděluje částky bez DPH od částek s DPH. To může být jednoduchý tabulkový systém nebo rozdělení položky na účetní položce//účetním dokladu s rozlišením částky na způsobilou a nezpůsobilou.

Finanční reporting: Při finančním reportingu pro projekt vykazujte náklady bez DPH samostatně. V tomto kontextu postupujte obdobně, jak kdyby byl na fakturu poskytnut dotační příspěvek ve výši např. 80 %, a zbylých 20 % by bylo kryto vlastními zdroji.

Tento přístup zajistí, že částky nákladů na projekt budou souhlasit jak v účetnictví, tak ve finančním reportingu, přičemž dodržíte podmínky vykazování stanovené pro projekt.

 

Lze použít interní doklady v případě, kdy jsou některé služby v rámci projektu (např. ubytování nebo stravování) poskytovány zařízením příjemce podpory, nikoli externím dodavatelem?

Ano, interní doklady lze akceptovat, pokud žadatel předloží interní směrnici, ze které je patrný náklad na osobu, interní fakturu, čestné prohlášení o vyloučení dvojího financování, a výpis z účetního systému, který nahradí BV.

Jsou způsobilé výdaje na FKSP, stravenky, zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele, příspěvek na penzijní pojištění apod.?

Nikoli, osobní náklady jsou způsobilé pouze v následujícím rozsahu: hrubé mzdy (včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění zaměstnavatele), dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti, autorské honoráře.

Jak správně zajistit povinnou publicitu při zveřejnění příspěvků na sociálních sítích, kde se nehodí přidávat loga do každého příspěvku?

V rámci výzvy 2/2023 jsou příjemci podpory povinni informovat o realizaci projektu minimálně prostřednictvím svých webových stránek dle pravidel uvedených v Grafickém manuálu Národního programu Životní prostředí – Národní plán obnovy: https://www.narodniprogramzp.cz/dokumenty/detail/?id=2602

V případě zveřejnění informace na sociální síti dokládá příjemce předložením například printscreenu daného příspěvku nebo podobného formátu, ze kterého bude patrné, na které sociální síti a kdy byla informace zveřejněna a obsah sdělení. Samotné zveřejnění příspěvku na sociálních sítích nelze považovat za splnění povinné publicity dle znění výzvy.

Je možné k žádosti o platbu předložit faktury vystavené v zahraničí?

Budou-li účetní doklady vystaveny v jiné než české měně, musí je příjemce podpory přepočítat kurzem ke dni úhrady vyhlášeným bankou, ze které byla úhrada provedena, a zadat do AIS v korunové částce. Nebude-li přepočet včetně použitého kurzu zřejmý z dokladu o úhradě, příjemce podpory použije pro přepočet kurz Střed a použitý kurz uvede u daného účetního dokladu.

Je možné v rámci způsobilých výdajů uplatnit proplacení dovolené u DPP?

Proplácení dovolené u DPP se řídí platnou legislativou. Od 1. ledna 2024 mají i zaměstnanci pracující tzv. na dohodu nově právo na čerpání dovolené, a to prakticky za stejných podmínek, jaké mají zaměstnanci na hlavní pracovní poměr. Aby pracovník na DPP získal nárok na čerpání dovolené, musí splnit současně dvě podmínky:

  • odpracovat minimálně 80 hodin
  • doba trvání smlouvy v kalendářním roce nepřetržitě alespoň 4 týdny (tedy minimálně 28 dní)

Nevybranou dovolenou musí zaměstnavatel při ukončení dohody proplatit.

Jak je možné vykázat naplnění jednotlivých indikátorů?

Pro zjednodušení vykazování indikátorů vznikla metodika k Výzvě 11/2024, kterou je možno přiměřeně použít i pro vykazování indikátorů v rámci výzvy 2/2023.

Dokumenty ke stažení

Loga EU NG a NPO

Výzva je vyhlášena v rámci Národního programu Životní prostředí a na její financování budou využity prostředky z fondu Next Generation EU.