Na co je příspěvek určen
- Předfinancování výměn nevyhovujících kotlů na pevná paliva v domácnostech – formou zvýhodněné půjčky fyzickým osobám poskytované žadatelem (obcí)
- Obcím a městům na realizaci vlastních adaptačních projektů na změnu klimatu a ke snižování emisí skleníkových plynů, zvyšování energetické účinnosti, dosahování úspor energie a dalších opatření.
Část podpory je pro žadatele určena na zajištění služeb specialisty na výměnu kotlů (akceptováno bude zajištění dodavatelem či vlastními pracovníky).
Podrobné podmínky jsou uvedeny v textu výzvy.
Kdo může žádat
Obce, města a městské části v Karlovarském, Moravskoslezském a Ústeckém kraji
Výše příspěvku
- Za každou realizovanou výměnu nevyhovujících kotlů na pevná paliva splňující podmínky Programu: 150–200 tis. Kč (dle typu).
- U adaptačních projektů realizovaných obcemi: 80–90 % ze způsobilých výdajů
Alokace
1,22 miliardy Kč
Částka je rozdělena dle jednotlivých krajů:
- 900 mil. Kč pro žádosti z Moravskoslezského kraje
- 220 mil. Kč pro žádosti z Ústeckého kraje
- 100 mil. Kč pro žádosti z Karlovarského kraje
Termíny podání žádostí
- Zahájení příjmu žádostí: 6. 2. 2019
- Ukončení příjmu žádostí: 29. 11. 2019 (nebo do vyčerpání alokace)
- Dokončení výměn nevyhovujících kotlů v domácnostech: 31. 12. 2021
- Dokončení projektů realizovaných žadatelem: 28. 2. 2023
Jak podat žádost
Žádosti je nutné doručit prostřednictvím doručovatelských služeb nebo osobně do podatelny Fondu, případně prostřednictvím datové schránky.
Kontaktní osoby pro tuto Výzvu
Karlovarský a Ústecký kraj
Ing. Jana Choutková, vedoucí oddělení Severozápad, tel.: + 420 475 205 598, + 420 607 730 265, email: jana.choutkova@sfzp.cz
Moravskoslezský kraj
Ing. Jana Dvořák, projektová manažerka KP Ostrava, tel.: + 420 595 198 437, email: jana.dvorak@sfzp.cz
Nezávazný vzor smlouvy mezi obcí a občanem
Pro usnadnění je žadatelům k dispozici nezávazná šablona vzorové smlouvy upravující vztahy mezi obcí a občanem. Vzor obsahuje základní ustanovení, která jsou z našeho pohledu důležitá. Použití šablony není povinné, žadatel tak může využít zcela odlišnou podobu smluvního vztahu či si šablonu jakkoliv upravit dle svého uvážení, vždy však v souladu s obecně platnými právními předpisy.
Vzorová smlouva má charakter veřejnoprávní smlouvy ve smyslu zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a v souladu s § 10a odst. 1 písm. f) tohoto zákona předpokládá vyhlášení vlastního programu obce. Přestože podmínky programu přímo nestanovují konkrétní právní předpis, dle kterého má být smlouva uzavřena, doporučujeme obcím uzavírat smlouvu veřejnoprávní podle výše uvedeného zákona č. 250/2000 Sb. Další možností je uzavřít smlouvu dle zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Prostředky poskytované podle tohoto zákona mají totiž charakter veřejných prostředků a účel jejich použití je sledován. Rovněž vymáhání takovýchto finančních prostředků v případě problémů se splácením je jednodušší než v případě soukromoprávních předpisů.
Časté dotazy
Získat kotlíkovou půjčku je možné výhradně prostřednictvím obce, v jejímž katastru se daná nemovitost nachází.
SFŽP ČR poskytne pouze finanční prostředky obci, která s nimi hospodaří a stanovuje konkrétní podmínky, za kterých bude půjčovat občanům, tudíž závisí na vyjádření obce, zda půjčku poskytne či nikoli.
V případě, že se obec nebude chtít do programu zapojit, není možné kotlíkovou půjčku poskytnout. Obec se nemusí do programu zapojit hned, žádosti budou přijímány průběžně až do konce listopadu 2019 nebo do vyčerpání alokace.
Ne. Kotlíkové půjčky jsou určeny pro žadatele, kteří podají žádost do 3. vlny kotlíkových dotací, kterou bude kraj vyhlašovat.
Občan bude splácet 2000 Kč s možností, že zápůjčku lze se strany fyzické osoby kdykoliv a bez sankce předčasně splatit.
Ano.
Jedná se o osobu či osoby, které budou pověřeny obcí k zajištění hladkého průběhu celého programu v dané obci. Kotlíkový specialista má několik rolí:
- Zjistit zájem o výměnu kotlů mezi občany v obci (nezbytná podmínka pro podání žádosti o podporu);
- Poskytovat občanům informace o výměnách kotlů, o základních možnostech technického řešení a možných způsobech financování;
Pomoci občanům při vyřizování žádostí o dotaci z „kotlíkových dotací“ a „kotlíkové půjčky“.
Kotlíkový specialista nemusí být energetickým specialistou ani autorizovaným projektantem. Program nestanovuje žádná exaktní kvalifikační kritéria „kotlíkového specialisty“, jeho volba je vždy na rozhodnutí konkrétní obce. „Kotlíkový specialista“ by měl mít základní přehled o možnostech a limitech jednotlivých typů zdrojů tepla, mít schopnost naslouchat a komunikovat s lidmi. Každý kotlíkový specialista musí dodržovat etický kodex a být nestranný bez vazby na konkrétní výrobce či dodavatele.
Ano. Vždy však platí, že uznatelná částka nemůže přesáhnout 10 000 Kč na jednu zrealizovanou žádost za všechny specialisty.
Ano.
Ano, ale v tomto případě obec nemůže v rámci vyúčtování jako uznatelný výdaj nárokovat vyplacení 10 000 Kč na práci tohoto specialisty.
Ano. Vždy však platí, že uznatelná částka nemůže přesáhnout 10 000 Kč na jednu zrealizovanou žádost za všechny specialisty.
Při vyúčtování obec musí doložit, kolik výměn bylo skutečně zrealizováno a finanční prostředky se budou poskytovat ve výši skutečně zrealizovaných výměn. Ostatní prostředky musí obec při vyúčtování vrátit Fondu.
Ano, ale nedochází ke změně výše podpory, pokud by se měnil typ nového zdroje tepla.
Jedná se především o projekty spolufinancované v rámci OPŽP.
Prioritní osa 1 (specifické cíle 1.2 a 1.3)
- budování zdrojů pitné vody,
- hospodaření se srážkovou vodou v intravilánu (retenční nádrže a „Velká dešťovka“),
- protipovodňová ochrana intravilánu prostřednictvím zprůtočněním nebo zvýšením retenčního potenciálu koryt vodních toků a přelivných niv,
- zlepšení přirozených rozlivů v intravilánu,
- budování zelených střech.
Prioritní osa 2 (specifický cíl 2.2, 2.3, 2.4)
- omezení emisí znečišťujících látek do ovzduší ze stacionárních zdrojů,
- zlepšení systému sledování, hodnocení a předpovídání vývoje kvality ovzduší a souvisejících meteorologických aspektů.
Prioritní osa 4 (specifický cíl 4.3 a 4.4)
- optimalizace vodního režimu v krajině,
- výsadba obecní zeleně včetně doprovodných vodních prvků.
Prioritní osa 5 (specifický cíl 5.1, 5.2, 5.3)
- snížení energetické náročnosti veřejných budov,
- zvýšení využití obnovitelných zdrojů energie ve veřejných budovách,
- dosažení vysokého energetického standardu nových veřejných budov.
- všechny projekty financovatelné v rámci Národního programu životní prostředí (např. nákup vozidel s alternativním pohonem),
- výstavba či rekonstrukce kanalizací a čistíren odpadních vod,
- budování a vybavení sběrných dvorů,
- budování nabíjecích a plnících stanic pro vozidla s alternativními pohony,
- realizace závlahových systémů (s výjimkou systémů, využívajících srážkovou či přečištěnou odpadní vodu).
Ne, pokud obec nechce realizovat žádné vlastní projekty, nemusí tak činit, zálohová platba bude vyúčtována dle počtu skutečně provedených výměn a zbytek dotace bude vrácen Fondu.
Ano je to možné, avšak vždy musí být ověřeno, zda jsou i po změně splněny podmínky výzvy. Podpora se však v případě změny nezvyšuje.
Ano, je to možné. Žadatel v tomto případě v rámci žádosti doloží pro každý projekt samostatně vlastní žádost (list projekt a rozpočet), míra podpory bude pro každý projekt odpovídat míře podpory stanovené ve výzvě (OZE 90%, ostatní 80%).
Ano. V tomto případě postačí předložit vyplněný formulář popisu projektu, ve kterém žadatel výslovně uvede svůj záměr financovat projekt v rámci Cíle 2 z OPŽP.
Možnost získat podporu na instalaci obnovitelných zdrojů energie (např. fotovoltaického systému) bez účasti v OPŽP bude posuzována vždy pro konkrétní budovu a její stav.
Pokud bude možné při zohlednění technických možností provést další úpravy na budově tak, aby byly splněny podmínky OPŽP, pak bude nutné využít model spolufinancování s OPŽP, kdy celková podpora může dosáhnout až 100 % z celkových způsobilých výdajů.
V opačném případě, kdy nelze při dodržení pravidel hospodárnosti dosáhnout splnění všech podmínek OPŽP – často např. u budov, které již byly v minulosti komplexně zatepleny, avšak z dnešního pohledu nedostatečnou tloušťkou tepelné izolace – bude umožněno financovat projekt bez současného podání žádosti do OPŽP s maximální mírou podpory 90 %. Fond si vyhrazuje právo v takovém případě vyžadovat doplnění projektu o další dílčí úpravy, které zabezpečí dosažení maximálního efektu z pohledu energetické účinnosti a míry využití obnovitelných zdrojů (jedná se např. o požadavek na zateplení dílčí konstrukce, která nebyla v minulosti zateplena).
Ano, podpora realizace úsporných opatření v bytových domech je obecně možná. Segment bytových domů je průběžně podporován v rámci specifického cíle 2.5 Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Princip čerpání dotace tak bude obdobný jako u OPŽP formou spolufinancování IROP. Podpora z programu „kotlíkových půjček“ bude poskytnuta výhradně na posílení vlastních zdrojů žadatele na podíl, který není pokryt z dotace poskytnuté IROP.
Ano, ale v případě že by byl projekt podpořitelný z OPŽP, tak je třeba požádat v rámci vyhlášené výzvy a tyto finanční prostředky z Cíle 2 použít na dofinancování.
Ano, ale pouze u projektu spolufinancovaného z rámci OPŽP.
Ne, projekt lze podpořit pouze v případě spolufinancování z OPŽP.
Ne, projekt lze podpořit pouze v případě spolufinancování z OPŽP v rámci specifického cíle 5.2, který podporuje nové veřejné budovy dosahující vysokého energetického standardu.
Uznatelnost nákladů je shodná s Cílem 1, tzn. od vyhlášení výzvy 5. 2. 2019.
Ne, nemůže.
Ano, ale uznatelnost nákladů se počítá dnem vyhlášení výzvy, tj. 5. 2. 2019.
Financování projektu, který spadá pod veřejnou podporu, je striktně určeno stropem veřejné podpory a částka nemůže být překročena nad její rámec. Uvedeno na příkladech v tabulce.
V případě perfektních žádostí proplácení proběhne do dvou měsíců od podání žádosti.
Pokud se příjemci podpory podaří nalézt za občany, kteří již nemají o zvýhodněnou půjčku či samotnou výměnu zdroje tepla zájem, adekvátní náhradu mezi dalšími občany, kteří uspěli se svou žádostí v „kotlíkových dotacích“, stačí tuto skutečnost oznámit příslušné projektové manažerce v rámci monitorovací zprávy. V takovém případě se prostředky Fondu nevrací.
V opačném případě, kdy příjemce podpory vhodného náhradníka nenajde, musí vrátit odpovídající část poskytnutých finančních prostředků Fondu do 30 dnů poté, co odpadl účel akce, pro který byla podpora poskytnuta.
Odpovídající část čerpané podpory je nutné vrátit Fondu dle následujících platebních údajů:
Bankovní účet: 40002-9025001/0710
Čerpání podpory proběhlo v uplynulých letech:
Variabilní symbol: číslo smlouvy + 37 (např. 0301196137)
Specifický symbol: 11837
Čerpání podpory proběhlo v aktuálním roce:
Variabilní symbol: číslo smlouvy + 27 (např. 0301196127)
Specifický symbol: 11827
O odeslání vratky, prosíme, informujte příslušnou projektovou manažerku.
Pokud příjemce podpory nevyčerpal ještě plnou výši podpory a bude v nejbližší době podávat na Fond další žádost o platbu, může do formuláře v části „Výše nespotřebovaných či vrácených finančních prostředků z předchozích žádostí o uvolnění finančních prostředků“ uvést zjištěný rozdíl (v tomto případě 50 000 Kč) a následující platba se o tuto částku poníží, rozdíl pak není potřeba Fondu přímo vracet.
Pokud však příjemce podpory dočerpal plnou částku podpory, nebo zatím nezvažuje podávat další žádost o platbu, musí rozdíl vrátit Fondu do 30 dnů poté, co odpadl účel akce, pro který je podpora poskytována.
Odpovídající část čerpané podpory je nutné vrátit Fondu dle následujících platebních údajů:
Bankovní účet: 40002-9025001/0710
Čerpání podpory proběhlo v uplynulých letech:
Variabilní symbol: číslo smlouvy + 37 (např. 0301196137)
Specifický symbol: 11837
Čerpání podpory proběhlo v aktuálním roce:
Variabilní symbol: číslo smlouvy + 27 (např. 0301196127)
Specifický symbol: 11827
O odeslání vratky, prosíme, informujte příslušnou projektovou manažerku.
Pokud nedošlo k uzavření smlouvy o půjčce mezi příjemcem podpory a občanem, tak příjemce podpory finanční prostředky nevrací. Dílčí termín pro poskytnutí půjčky občanům není stanoven, je však nutné se řídit dalšími termíny ve smlouvě o poskytnutí podpory uzavřené mezi příjemcem podpory a Fondem.
Příjemce podpory tuto změnu oznámí písemně své projektové manažerce. Odstoupení příjemce podpory od realizace Cíle 2 u již uzavřených smluv o poskytnutí podpory bude řešeno změnou formy podpory z dotace na bezúročnou půjčku. Dodatek ke smlouvě bude uzavřen na základě změny rozhodnutí ministra a bude obsahovat také informace o termínech a způsobu splácení půjčky. Pokud již příjemce dotaci nebo její část čerpal, je povinen v souladu se zákonem o účetnictví a vyhláškou o rozpočtové skladbě provést přeúčtování předmětných částek z dotace na půjčku.
Ano. Příjemce podpory byl s touto informací obeznámen na základě informačního dopisu, který byl zaslán příjemcům podpory v dubnu roku 2020.
V souladu s rozpočtovými pravidly není možné načerpané finanční prostředky ani krátkodobě a dočasně využít na jiný účel, než je uvedeno ve smlouvě – tj. na realizaci Cíle 1 a projektů Cíle 2.
Dle konzultace s Ministerstvem financí není změna smlouvy v takovémto případě nutná a v zásadě ani možná, jelikož pokud již byly prostředky proplaceny jako investiční, nelze je dodatečně měnit na neinvestiční. Oba cíle programu je nutné chápat jako samostatné finanční toky, které by měly být vedeny v účetnictví obce odděleně. Investiční charakter podpory vplacené SFZP ČR vyplývá z účelu Cíle 1, kterým je výměna nevyhovujících kotlů u občanů. Následná realizace projektů Cíle 2 je sice nutnou podmínkou pro splnění závazků obce vůči SFŽP ČR, avšak je nezbytné ji účetně oddělit.
Dokumenty k výzvě
- Text výzvy 1/2019 Kotlíkové půjčky (stáhnout)
- Směrnice MŽP č. 3/2019 (stáhnout)
- Příloha směrnice MŽP č. 3/2019 - veřejná podpora (stáhnout)
- Příloha č. 1 - Žádost o poskytnutí podpory (stáhnout)
- Příloha č. 2 - Popis projektu (stáhnout)
- Příloha č. 3 - Seznam fyzických osob (stáhnout)
- Příloha č. 4 - Seznam dokumentů pro ekonomické hodnocení (stáhnout)
- Příloha č. 5 - Monitorovací zpráva (stáhnout)
- Příloha č. 6 - Formulář pro ZVA - Cíl 1 (stáhnout)
- Příloha č. 7 - Žádost o uvolnění finančních prostředků (stáhnout)
- Příloha č. 8 - Formulář pro ZVA - Cíl 2 (stáhnout)
- Volná příloha k dokládání dokončení realizace Cíle 1 (C1+C2) (stáhnout)
- Volná příloha k dokládání dokončení realizace Cíle 1 (C1+C2) – vzor (stáhnout)
- Volná příloha k dokládání dokončení realizace Cíle 1 (C1) (stáhnout)
- Volná příloha k dokládání dokončení realizace Cíle 1 (C1) – vzor (stáhnout)
- Volná příloha k dokládání dokončení realizace Cíl 2 (stáhnout)
- Volná příloha k dokládání dokončení realizace Cíl 2 - vzor (stáhnout)
- Finančně platební kalendář (stáhnout)
- Příkladový vzor ŽoP a FPK (stáhnout)
- Prezentace Kotlíkové půjčky - tisková konference (stáhnout)
- Prezentace Kotlíkové půjčky - seminář pro obce (stáhnout)
- Etický kodex specialisty na výměnu kotlů (stáhnout)
- Smlouva o poskytnutí návratné finanční výpomoci (obec - občan) - nezávazný vzor (stáhnout)